• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasolflaska

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Bytte flaska häromdagen och började fundera på gaskranen.
Jag har kranen helt öppen för om jag måste stänga i panik så kan jag inte vrida åt fel håll.

Men hur ska man egentligen ha och hur gör ni?

Bytte flaska häromdagen och började fundera på gaskranen.
Jag har kranen helt öppen för om jag måste stänga i panik så kan jag inte vrida åt fel håll.

Men hur ska man egentligen ha och hur gör ni?
Jag öppnar flaskans kran knappt ett varv. Jag tror/hoppas att det i en akut situation är naturligt att stänga medurs, det är ju lika på vattenkranar så det sitter nog i ryggmärgen efter alla år.

Om jag förstår frågan rätt så blir mitt svar följande:
1) Flaskan/flaskorna är helt stängda när husbilen inte används (dvs när resa är avslutad och ingen fortsättning på resan är planerad och inte heller står vi på ställplatser (el.campingen), samt under färjetransport). Annars är det helt öppet.
2) Gasol kran som öppnar eller stänger gasolflöde till olika förbrukare brukar vi ha öppen när förbrukare ska användas kontinuerligt (t.ex. till kylskåp), stängas och öppnas när det behövs (till varmvatten/uppvärmning, samma regel för kök spis).

En allmän fundering beträffande gasol/gas-kranars öppnings-behov.
Huvudkran på primär-behållare avses.
Jämför gärna med vanliga (roterande/vridande) vattenkranar,
ej en-grepps!

Om jag tvättar händer, duschar eller diskar,
inte tusan känner jag ett behov att öppna kranen fullt,
så många varv som hela konstruktionen medger, gör du?

Varför skulle behovet vara annorlunda
med ett mera lätt-flyktigt medium som gas?
Vi får väl tro/veta att vatten flödar "trögare" än gas?

Sen kommer vi till akut säkerhets-avstängning.
I min mekaniska värld så går ett 1/1 eller 1/2 varv,
på en roterande kran, rysligt fort att stänga.
Hela spindelns antal varv däremot,
tar nog sin beskärda tid att stänga, åtminstone i min värld,
ännu längre tid vid panik.

Redan för 40-45 år sedan, på de grundläggande svetskurserna,
fick vi lära oss att inte öppna någon av gasflaskorna
mer än 1/1 varv, vid normal användning.

Sen 1987 har jag aldrig haft en gasolrelaterad driftstörning
som orsakades av att huvudkranen
inte var öppnad tillräckligt många varv.
Har jag bara haft tur? :)

Jag har haft en del problem med min numera skrotade truma och någonstans stod det att man skulle öppna kranen ordentligt vilket jag gjort sedan dess och tyckte värmaren fungerade bättre. Annars hade jag samma tankar som de andra här öppnade bara knappt ett varv. På spanska flaskor fäller man ju bara en liten spak och manövererar regulatorn direkt. Frågan är om det blir problem för regulatorfunktionen om den får en begränsad mängd gas speciellt om det är kallt.

Varför skulle behovet vara annorlunda
med ett mera lätt-flyktigt medium som gas?
Det kan jag svara på.
Om man inte öppnar kranen helt kan det hända att gasflödet ur kranen inte räcker till förbrukarna.
Jag har själv upplevt detta med vår gasolgrill.

Detta fenomen märker man inte om man inte kan se lågan och göra en bedömning.
Med gasolvärmen på full fart (3-5 kW) och kylskåpet på gas kanske lite matlagning på spisen, då kan jag garantera att gasolkranen behöver vara helt öppen för att angiven effekt skall uppnås.

På ett filosofiskt plan kan man undra varför en kran som endast används för gasol skulle konstrueras för ett maxflöde som aldrig behövs........

Det kan jag svara på.
Om man inte öppnar kranen helt kan det hända att gasflödet ur kranen inte räcker till förbrukarna.
Jag har själv upplevt detta med vår gasolgrill.

Detta fenomen märker man inte om man inte kan se lågan och göra en bedömning.
Med gasolvärmen på full fart (3-5 kW) och kylskåpet på gas kanske lite matlagning på spisen, då kan jag garantera att gasolkranen behöver vara helt öppen för att angiven effekt skall uppnås.

På ett filosofiskt plan kan man undra varför en kran som endast används för gasol skulle konstrueras för ett maxflöde som aldrig behövs........
Maxkapaciteten hos vanligt förekommande regulatorer i husbilar anges till 1,5 kg/h. Intuitivt tror jag att flaskventilen släpper igenom denna mängd vid en betydligt mindre öppning än 100% och att det räcker att öppna mindre än så. Det är nog inte husbilars maximala behov som är dimensionerade för flaskans ventilstorlek, utan andra tillämpningar.

Senast ändrad:
I mit hus (bostad?)findes en hovedkran for vand og en hovedkran for varme og en "hovedkran" for el.
Alle står fuldt åben 24/7/365.
Og så findes til vand, varme og el et antal forbrugskraner rundt i huset som åbnes/lukkes efter behov.
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være anderledes i husbilen.

När man åker färja ska man på Finnlines stänga kranen och klistra fast en dekal om gasol över luckan. Kan väl inte vara så jobbigt att öppna och stänga som man ska men jag gjorde fel innan jag läste instruktionen bytte även regulator de är billiga men köp en riktig på gasolfyllarna inte biltema eller annat typiskt kina. Fick problem med en regulator spansk och kina att gjutningen vid slangen var så dålig att jag fick karva en lång stund innan jag kunde få tätt mot slangen. Och då undrar man om den är så dålig utanpå hur den ser ut inuti? Man brukar ju ha 30 Mbar
och frågan är om man får det från en billig regulator än från ett känt märke.
Kylskåpen är ju känsliga eftersom lågan är väldigt liten och munstycket väldigt smalt. Man kan ju passa på att byta gummislangen också och där finns flera kvaliteer. Kinaslang är dålig blir det fel på regulatorn så att det kommer fullt tryck så kan den sprängas. Använd aldrig gas som inte är propan, man glömmer lätt vad man har och så kommer man in i kylan och gasen inte blir gas längre.

När man åker färja ska man på Finnlines stänga kranen och klistra fast en dekal om gasol över luckan. Kan väl inte vara så jobbigt att öppna och stänga som man ska men jag gjorde fel innan jag läste instruktionen bytte även regulator de är billiga men köp en riktig på gasolfyllarna inte biltema eller annat typiskt kina. Fick problem med en regulator spansk och kina att gjutningen vid slangen var så dålig att jag fick karva en lång stund innan jag kunde få tätt mot slangen. Och då undrar man om den är så dålig utanpå hur den ser ut inuti? Man brukar ju ha 30 Mbar
och frågan är om man får det från en billig regulator än från ett känt märke.
Kylskåpen är ju känsliga eftersom lågan är väldigt liten och munstycket väldigt smalt. Man kan ju passa på att byta gummislangen också och där finns flera kvaliteer. Kinaslang är dålig blir det fel på regulatorn så att det kommer fullt tryck så kan den sprängas. Använd aldrig gas som inte är propan, man glömmer lätt vad man har och så kommer man in i kylan och gasen inte blir gas längre.
Hej. Tyskland får slangar och regulator inte vara mer en 10 år har jag hört.
Mvh Umebo

Vi har kranen alltid helt öppen utom på färjor. Gasolen används endast för matlagning och inget annat! Jag har däremot monterat en avstängare under vasken där man med en en klick "åt höger" stänger gasoltillförseln under natten. Ytterligare en klick "åt höger" öppnar tillförsel på morgonen så att vi kan koka vår morgongröt, och så håller vi på med varje dag i 6 månader...

OT (endast för mindre känsliga trådkritiker):
Till hemmagrillen använder vi en ogräsbrännare som brikett-tändare. Den har speciell regulator som jag tror är på 2,5 bar, 8 kg/h. Flaskan skall absolut vara helt öppen! Anledningen till ogräsbrännare är att tändvätska, parafinklossar m.m. inte är miljövänliga, luktar illa och inte alls är så effektiva. Skårstensgrillar med papperständning ryker och luktar för mycket. Eltändare däremot löser ut vår jordfelstbrytare så den senaste modegrejen med ogräsbrännare ger absolut den bästa och snabbaste brikettändningen som jag någonsin har varit med om.

1690465060096.png

Glädjande kan jag konstatera att jag verkligen haft tur
som klarat mig undan med smyg-öppen huvudkran på Gasolflaskan.

Jag uppfattade att Tråd-Skaparen hade funderingar
kring att snabbt kunna stänga av sin Gasolbehållare?
Då tror jag, att ju färre varv som ska roteras,
desto snabbare/fortare går det att stänga.

Rent allmänt kan vi nog vara eniga om att var och en är salig på sin tro.
Svaren i de gjorda inläggen spretar ju åt olika håll,
så verkligheten är nog inte helt entydig.

Att flaskornas kran-armaturer är dimensionerade för större flöden
än den generella HB-åkaren har behov av,
det känns ganska självklart för mig.
Troligen kan olika fabrikat/tillverkare skilja sig åt i utförande,
antal varv, öppnings-diameter osv.

Med det sagt, så kan behov av stora Gasolflöden påvisas,
och avhjälpas med flera öppningsvarv på kran-armaturen,
då ska det, så klart, tillämpas, konstigt annars.

Personligen skulle jag gärna göra mig "omaket" att öppna huvudkranen
något extra varv om t.ex. Gasol-grillen skulle kräva det.
Men det vore mig helt främmande
att kräva denna "uppoffring" av någon annan :)

Minns jag rätt om just 5 kW, räknas som den värme det krävs
för att bibehålla värmen i en normal 1-familjsvilla?
Isf ger det ett visst perspektiv... :cool:

Ventilerna på de invändigt monterade Fördelnings-blocken som jag sett,
har varit av typen kulventil, dvs antingen 1 eller 0, inget däremellan.
Men jag har , naturligtvis, inte sett alla...

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen