• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Här är några bra tips på bilvård som är både drygt och faktiskt fungerar.

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Det finns massor av produkter som lovar guld och gröna skogar när det gäller bilvård, jag håller mig till 2st när det gäller svart plast och gummilister. Lackskydd är en historia för sig där det finns lika många produkter som åsikter om vad som är bäst. Efter ett besökt hos en tillverkare av just lackskydd är jag mera restrektiv till vad jag använder och vem jag anlitar, lackskydd får bli ett senare inlägg nu är det gummi och svart plast ;-)

Jag använder sedan hedenhös Glycerol till gummilisterna på bilen och Concept Vista till svart plast, en behandling per år på en normalstor personbil gör att en flaska räcker minst 10år om inte längre Glycerolen räcker nog lika länge.
Med Concept Vista är det inget kladd utan man stryker bara på ett tunt lager med en mjuk svamp och eftertorkar med mikrofiberduk efter några minuter, klart.
Bilen på bilden är från 2005 som jag haft sedan 2007 och stryka den med Concept Vista tar max 4min.

Glycerol stryker jag på på hösten långt innan kylan, på husbilen är alla lister behandlade med Glycerol så inga mer fönster eller luckor som sitter fast efter vinterförvaring.

Gratistips för torkarblad som hoppar på vindrutan eller gnisslar är att ta en trasa med lite WD 40.
conceptvista.jpg
glycerol.jpg
saab9-3.jpg

IMG_4614.jpg

Hobby 650 1998 jag är 2 ägaren. Haft den sedan 2022 och är den första husbilen och blir förmodligen den enda jag kommer att köpa.
IMG_4434.jpg

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen