• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ingen rök utan moped

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Ja, det verkar nu bli den tredje tråden om lusten att meka.

Egentligen lite nyfiken på, hur saker och ting fungerar både på forumet
och kombinerat med ett visst mått av hobby intresse för motorer och sånt.

(Kan vara ett tips till adm, att på något sätt försöka samla liknande trådar under samma paraply?)

"Ingen rök utan moped" som rubriken gör gällande, är egentligen inte min egen påkomna devis.
Men jag tyckte den kunde passa till mitt projekt.

Naturligtvis är det en släng av nostalgifeber, som jag har drabbats av.
Barnbarnet S, nyss fyllda "moped" i oktober - också en snöplig start för åkning för grabben.
Det blev bara futtiga två månaders körning, innan vädrets makter och föräldrarnas bannor
förpassade den nyinförskaffade mopeden till vinterförvaring. Dessförinnan hann han syna asfalten
några gånger, så för hans egen del kanske det var ett bra beslut.

Nu vet jag inte om man egentligen kan kalla hans moped för just "moped"...?
I min ålderdomliga uppfattning om dylika fordon, så borde den jämställas med typ "lätt mc".
Det är ju en veritabel crossmotorcykel av märket Rieju, som lätt hänger med i trafiken och lite till.

Effektmässigt skulle den nästan kunna platsa bredvid en gammal Silverpil.
Ja, herre gud, det var tider då, när man nyss fyllda 16 grenslade en sådan läcker skapelse.

Nu är det lätt att sväva ut i minnen, det var ju moped som det skulle handla om.
Ja, såsom lättpåverkad farfar och som vet hur en skiftnyckel ser ut, så blev jag ju i introduktionen
naturligtvis involverad i diverse justeringar och reparationer av moppen.

Detta medförde i sin tur, att mitt slumrande intresse för att "meka moped" åter väcktes till liv.
När jag var i moppeåldern, då var det oftast föräldrarnas Monark eller Crescent som fick sätta livet till
under mina irrfärder i skog och mark. Slutligen lyckades jag tjata till mig en alldeles egen moppe och
det blev en polsk variant av märket Komar. Röd med gul/svart text, kromat styre och limpa och visst..
den såg väldigt frän ut, men den gick omöjligt att få upp i högre farter än 28 km.

"Alla kompisar" kompisar (som det oftast heter i den åldern) körde Puch och naturligtvis typ Florida.
De drog i väg som en avlöning och en kvart efter kom jag puttarande på min röda Komar..

Det är naturligtvis av den anledningen jag i höstas med trånande ögon lusläste Blockets annonser
och var fullt och fast inställd på köpa en Puch. Nu äntligen tänkte jag lägga vantarna på en dylik raritet
och stilla min nostalgiska längtan.

Det resulterade nu inte i någon Florida-modell. Då hade hustrun gått helt upp i atomer, om jag slängt ut
så vansinnigt mycket pengar på (enligt hennes uppfattning) ren "skit".
Jag nöjde mig med en lite beskedligare modell, Puch Maxi, lite billigare prisnivå och hyfsat skick,
upphämtad från slättbygda utanför Vara och den mopeden har jag nu för avsikt att plocka ner motorn på,
byta lager och packboxar till att börja med.

IMG_5261.jpg

Senast ändrad:
Den ljudämparen är väl inte helt original? En sån framskärm fast krom sitter på min ombyggda honda som hade crossplastskärm som original har undrat var ursprunget kom ifrån.
Det är ju inte en moped utan en enpetare du köpt sitter bara en utväxling och en centrifugalkoppling. Ska du ha isär den kan det vara lämpligt att byta beläggen.
Sen behövs nog ett byte av insugsröret det verkar lite kantigt. Sen är frågan om det går ner i vevhuset med en ventil eller in i cylindern i bra läge för kolvning.

Idag ryker det knappt om mopederna med den syntetiska tvåtaktsoljan. Den gamla oljan var ofta orsaken till slitna motorer och igenkoksade stift. För att inte tala om ljuddämparna. De blir ofta lite starkare också oförbränd olja hjälper inte förbränningen alls.

Personligen så använder jag inga syntetoljor överhuvudtaget vare sig 2 takt eller motorolja, så när jag kör 2 takt då dj.vlar luktar det o gärna ett skvätt extra bara för att blårök e så gött 🤣👍

Den ljudämparen är väl inte helt original? En sån framskärm fast krom sitter på min ombyggda honda som hade crossplastskärm som original har undrat var ursprunget kom ifrån.
Det är ju inte en moped utan en enpetare du köpt sitter bara en utväxling och en centrifugalkoppling. Ska du ha isär den kan det vara lämpligt att byta beläggen.
Sen behövs nog ett byte av insugsröret det verkar lite kantigt. Sen är frågan om det går ner i vevhuset med en ventil eller in i cylindern i bra läge för kolvning.
Nu ska du inte vara sån, Bengtic... ;), enpetare eller inte så platsar den säkert på mopedrallyt i vårdagarna.
Då skulle du hört äldste sonens kommentar, när han upptäckte min nästan nya Honda 125:a i garaget.
Trodde först, att han fått en släng av hösvuva. Nä, det visade sig nu bara vara en rejäl fnysning, som kommentar.
Ingen respekt alls för de äldre... :giggle:

För att länka till ovanstående, så tyckte ättelägget att "jag borde köpt en lite mer muskulös mc, åtminstone en 500cc".
Hur fasiken skulle jag ensam orka böka in den i husbilens garage?

Nu är det inte sagt, att jag planerat att ta med Hondan i husbilen,
men teoretiskt på centimetern - finns faktiskt möjligheten att den ryms i garaget.

Tanken är svindlande, att åka någonstans till grannlandet Norge och med husbilen som basläger,
bege ge sig ut på hojen och utforska de vindlande vägarna. Tål till att fundera vidare på detta ...

Men först måste jag kolla, om det inte är ännu lättare att knöla in mopeden. Väger ju bara 45 kg ..

För att det ska kunna bli verklighet, måste jag ju fixa till åkdonet ifråga.
Börjar med att skruva ner motorn, sitter enkelt med tre bultar i ramen.

Det är viktigt med fika, det är en svensk tradition, tycker Anders i Allt för Sverige.
Håller med och gör likadant, klockan är ju snart 11 på förmiddagen.
Det här ni - det kommer att ta tid......

Som väl är, går bandet att snabbspola och nu har jag fått isär maskinrummet till viss del.

Börjar med en bild på elcentralen, verkar okej så långt...

IMG_5158e.jpg

Svänghjul och tändplatta demonterad och här verkar det som att packboxen inte håller riktigt tätt.
Alltså, jag är inte ute i ogjort väder. Så här kan det ju inte se ut. Det måste till nya radialtätningar.

IMG_5159 vä.jpg

På andra sidan hittar jag den här kopplingen, som verkar att ha tappat greppet.
Ser lika illa slitna ut på alla de tre klackarna, så nu blir det att gå in till datorn och börja söka efter reservdelar.

IMG_5175k.jpg

Tror att det går att hitta delar ganska lätt. Ser ut att det kan vara ide att byta packboxen den ser ut att ha läckt kolla lagret tätningen går ju ner när lagret är dåligt och axeln kastar finns ju ett märke vid axeln där det verkar vara något som gått emot. Tror inte mopeden gått så långt slitaget kan bero på att man hanterat automaten fel och sen har den blivit stående. Är ju viktigt att det inte kommit ut olja börjar den slira brinner beläggen upp. Verkar det inte vara något fel inne i motorn kan det vara onödigt att klyva den enligt regeln "man ska aldrig laga det som inte är trasigt". Ska du köra i backarna i Norge kan det vara bra med lite mer kraft det är ju en 30 moppe i Norge fick de vara lite starkare då det begav sej.
Iden med en moppe är bra man ska ju åka och titta sej runt och behöver inte ha bråttom. Jag har åkt moppe upp till linbanan på teide på teneriffa en sliten hyrmoppe som man fick trampa igång.
Har haft en honda 125 sk Taiwan moppe. Fantastisk maskin men den är betydligt tyngre, den enda som är lättare är nog vespa ciao som jag tänkte ta med i husbilen. Nu kommer jag köra el mini cykel ca 3mil kan man åka. Får räcka. Har en elsparkcykel men de är ju lite förbjudna överallt numera och ganska farliga.

Senast ändrad:
Nu är det inte väder att var ute i garaget egentligen, fast det är inne..
Det ju också på modet numer, att meka lite moped under de mörka månaderna.

Gamla vrak med "bäst före datum" utgånget för > 30 år säljs som smör på Blocket,
bara de är av rätt märke och helst med "matching numbers".
Misstänker, att det är fler i min egen generation som saknar barndomen och förresten,
du har väl hört eller sett det bevingade uttrycket "15 är ingen ålder - det är en känsla"

Så fast det är jä... kallt om fingrarna och skruvarna slinter mellan de stelfrusna fingrarna och ramlar mer på golvet
och helst rullar in under hyvelbänken - längst in i hörnet - gömmer sig helt osynliga i dammråttorna...
Trots det känns det uppmuntrande för själen att plocka lite med grejorna.

Idag synar vi transmissionskåpan, den innehåller inte så många delar och så den vållar nog inga större problem.
Spår av gråmjölkiga oljerester? Fragment från lamellerna finns det gott om i skrymslena.
Ska väl förresten vara ATF-olja i den här modellen? Den är ju röd...

IMG_5163.jpg

Dänger motorblocket upp och ner på hyvelbänken. Här ska skruvas mer!
Insex 5 ska det vara och det är just den storleken som jag saknar (slarvat bort) och det
blir att inventera alla omöjliga ställen, där den eventuellt kan gömma sig.
Hittar en en vanlig vinkel-5:a istället och den får duga till att lossa bultarna med.

IMG_5179u.jpg

Välkommen till Tordans garage, här går det som på räls. Alla bultar gick att lossa utan svordomar.

IMG_5180s.jpg

Så där ja, här ligger den nu uppfläkt som en nyslaktad gris till jul.
Okej, det var kanske en lite makaber liknelse... men sånt är livet på landet.

Som en parentes apropå ingenting, så har junior II i min familj inte riktigt hunnit bekanta sig med hur mat blir till.
I synnerhet inte när det gäller fisk. Själv drog jag upp hinkvis med abborre under mina sommarvistelser i Jämtland.
Det var ingen match för en 10-åring att rensa, salta in fisken och lägga dom på rökgallret.
Min yngste grabb har inte riktigt den förmågan än... Han äter helst fiskpinnar. Fisk, som sprattlar är livsfarlig (punkt).

Innandömet på den här aluminiumkroppen verkar inte vara alltför komplicerad.
I princip bara två huvuddelar, vevparti och transmission. Kan det bli enklare?
Nu blir det att fotografiskt dokumentera beståndsdelarna - för ibland är minnet kort.

IMG_5188d.jpg

Tack för inputen, Bengtic. Den firman finns nu också med bland mina leverantörer av bl.a ett speciallager.

Vad beträffar kopplingen, hittade jag en firma i Småland som sålde lösa backar för runt 250 kr.
Annars verkar gängse pris ligga omkring 900 kr för en komplett sats med standardfjädrar.

Men av en händelse, fann jag en leverantör i Esbjerg (KGI Racing) som sålde hela paketet för 450 sek.
Då slipper jag merarbetet att byta backar och sparar den gamla tillsvidare för ev modifiering.

Hittade det här på nätet men du kanske har läst det. Finns ju minst två kopplngar.

Enligt Puch var nya slanka modellen Maxi P med pedaler och enväxelautomatik en ”lätt-moped”. Inom bilvärlden hade tvåstegsautomat förekommit på 1950-talet. Maximotorn innehöll bara en växel, inget kopplingshandtag, inga andra konstigheter. Den tänkande mopeden. För växellådans konstruktion och tillverkning stod Fichtel & Sachs.
Automatikens slungkoppling arbetade i samma slags automatlådeolja som bilarna och med litet gaspådrag grep kopplingen in och hastigheten steg sedan i takt med varvtalet. Motorpaketet innehöll färre delar än konventionella mopedmotorer, om någon enda rörlig del skulle valts bort hade inte motorn funkat sade reklamen. Fiffigt nog klövs blocket horisontellt vid reparation. Inga delar riskerade falla ur och komma bort. Puchs svenska importör Lundabolagen gav självklart ut en sprängskiss över E 50 i enväxlat automatutförande för de som råkat skruva isär sin motor och inte fick ihop den.

Den fartvindskylda cylindern med sina väldiga kylflänsar pekade framåt, i linje med markplanet. 38 mm i borrning och 43 mm i slaglängd innebar 48,8 cm2. För att tillfredsställa smörjbehovet måste fyra procent motorolja SAE 40 blandas i bensinen medan det räckte med två procent tvåtaktsolja. 1986 hade utvecklingen nått så långt att endast en procent Pucholja blivit tillräckligt.
1975 kom Maxi K2. K som i kickstart. Kompressionen hade sänkts från 9,8:1 till 8:1 och den enda hästkraften togs ut vid 4 000 r/min, men varvtalet verkar också varierat genom åren. På 1980-talet presenterades Maxi K3. Kompressionen var nere på 7:1 men samtidigt var effektuttaget höjt till 1,2 hk. På vissa marknader bytte motorn beteckning till ZA 50 och stod då för tvåväxlad automat. En manuellt tvåväxlad handväxlad version fanns också. Höger sidokåpa varierade kraftigt i utseende på de olika utförandena.
Tjej eller gubbe. Custom, chopper eller off road. Puch Maxi fanns i en mängd förklädnader och E 50-motorn var ständigt närvarande, likadant på Puch Kansas, ibland svartlackerad. Aluminiumcylindern hade sju sidoflänsar, den mer hållbara stålfodrade cylindern åtta. Nio sidoflänsar fanns på Magnum X – Puch minicrossmodell – vars utgående axel försetts med två lager som tog upp kraften och nu eftersöks av pålästa trimmare. I samma motor satt pluggen lös och togs enkelt bort när barnen växte och krävde mer fart.

Text: Stefan Wulff Foto: Claes Johansson

Eftersom det är en 30 moped blir ju försäkringen mycket billigare de nyare kostar mer i försäkring än min bil.
Viktigt att motorn ger bra kraft går den dåligt så kan den hamna i ett läge där den slirar eftersom vikterna inte ligger på ordentligt. En slirande koppling blir inte gammal . Perfekt att ha med i husbilen.

Operationen fortsätter och den mytomspunne kirurgen konstaterar att patienten är hyfsat steriliserad
både utvändigt..

IMG_5232bo.jpg

... och invärtes.

IMG_5229mh.jpg

Det bådar gott inför det förestående och livsavgörande ögonblicket.
Kirurgen ler i mjugg och begär en avdragare (?) och hammare (??) av syster Rosa.
Med vana rörelser avlägsnar han det defekta objektet och ersätter den med ett modernt implantat.

IMG_5234vxl.jpg

Syster Rosa torkar svetten ur den skicklige kirurgens panna och deras ögon möts för en sekund.
Båda inser, vilken lyckad operation som just genomförts här på lasarettet och de betraktar leende resultatet.

IMG_5233vx.jpg

Nu är det här en mycket krävande långdragen operation och kirurgen avser, att inte lämna patienten halvfärdig.
Hur skulle det se ut, om han lämnade sitt kall för att smita iväg till fikarummet...
Inte ens syster Rosas inbjudande blickar kan försätta honom ur balans, nej tappert fortsätter han och ger sig an
det utslitna vevpartiet, samtidigt som han uppgivet ger syster en lång trånande blick. Plikten framför allt!

IMG_5207vp.jpg

Men vad har hänt? Operationen verkar gå snett...! Vad i h....e?
Syster Rosa vänder ryggen till, lämnar operationssalen skyndsamt och försvinner ut i i det blå...

"POFF" Jag vaknar upp ur min dagdröm och inser, att det föreligger något allvarligt fel här.
Det går inte att få in lagret tillräckligt för att få dit låsbrickan i det utvändiga spåret.
Jag har ju köpt lager, som ska passa till Puch Maxi och förstår ingenting. Vad är fel?

Vevaxeln har jag förvarat i frysen och lagret har legat i ugnen och gosat i värmen, men ändå går det nu inte att få i rätt läge?
Provar med en större hammare, ska man egentligen inte göra - men jag fattar inte riktigt vad som fattas....

Så här ska det se ut...
IMG_5202vl1.jpg

Men så här ser det istället ut... går inte att få till det med låsringen.
IMG_5203vl2.jpg

Jag är säker på, att jag beställt rätt lager för det har jag kollat hos fyra olika leverantörer och de har bara
typ "vanliga" lager 40x17x12mm och så det högra på vevaxeln som ska vara med extra låsring till Maxin.

Men efter någon timma på nätet, hittar jag hos firman i Norrtälje (Mopedrenovering) den första anmärkningen om, att
till nyare Puch Maxi motorer ska det vara ett "special-speciallager" där innerringen mäter 40x17x11 och ytterringen 40x17x12.
Går ut och kollar det gamla utslitna lagret och visst stämmer det. Därför sväljer inte mitt inköpta lager låsringen...

Som jag har googlat på svenska och tyska sajter om denna motor och hur lätt den är att meka med och ingen
(förutom Mopedrenoveringar) har andats om, att den här knepiga skillnaden på lagret förekommer.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och beställa rätt lager och smacka dit det igen och hoppas på,
att vevpartiet inte tog alltför stor skada av mitt bankande...

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen