• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Erfarenhet av 3D-skrivare?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Om det är någon som använder 3D-skrivare så skulle jag gärna vilja veta lite mer om hur det fungerar.

Vad jag förstår så måste man ha ett designprogram för att skapa objektet som skall skrivas ut. Denna design skall sedan överföras till något program i skrivaren som sen styr utskriften av objektet.

Har sett en skrivare som heter

Creality Ender-3 Pro​

som jag är lite intresserad av.

Om du kan får du gärna beskriva vilka program och skrivare du använder och hur de fungerar.

Kjell

Har en FlashForge Finder som jag är ganska nöjd med.
Använder Autodesk Fusion 360 fri licens för design av det som ska göras och FlashPrint för utskriften till skrivaren.
Allt fungerar som det är tänkt men så här i efterhand inser man att det fanns en hel del man inte tänkte på när skrivaren införskaffades.

Filamentet, plastmaterialet som kommer på rulle, är för de billigare skrivarna dugligt till det mesta som inte har noggranna toleranser eller ska bli utsatta för solvärme och inte ha hög hållfasthet. Duger bra till att göra de flesta grejor som sitter inomhus. Har bland annat gjort reservnycklar till husbilen som fungerar alldeles utmärkt. Men en hållare som sitter i framrutan ser efter tag ut som en smält glass. Temperaturer över 40-50 grader är inte att tänka på.
Vidare är det billigare filamentet lite svällningsbenäget vid utskrift så även om designen är exakt så kan färdig utskrift vara några tiondelar större.
Man kan ta hänsyn till det i designen.
Har inte provat andra filament då skrivaren inte kan hantera det.
En wiki sida med olika filament

Designprogrammet Autodesk Fusion 360 har lite inlärningskurva och det har troligen andra liknade program då det ska ritas i x,y,z led. Det finns gott om Youtubefilmer för programmet så det är inte besvärligt att komma igång.

Kollade på några andra program för design men de kändes svårare än Autodesk.

Utskriftprogrammet FlashPrint är anpassat till skrivaren och har de inställningar som man behöver för utskrift och enkelt att hantera

Har holdt på med 3d printing i et par år nå. Kjøpte en litt ekstrem billig printer med stort format 400x400x450 mm, den krever mye mer vedlikehold enn mindre printere. Den du ser på er en rimelig og bra printer.

Fellesformatet som alle kan lese er .stl - (det finnes et par andre også). Disse filene må oversettes spesiellt for hver enkelt printer med et såkalt slicer program. Her finnes det et antall gratis og meget bra programmer: Cura benyttes av mange - har selv brukt dette og endel andre, det er relativt liten forskjell når en har fått rett profil i slicer for sin printer.

Tegning av egne konstruksjoner skjer med et cad program, her finnes det noen få gratis og mange mer eller mindre kostbare. Er det figurer en vil lage så er Blender en meget bra løsning. For meg som gammel programmerer er OpenSCAD en morsom løsning, for andre en plage. FreeCAD er et gratis CAD program på nivå med mange av de dyreste proff programmene.

Filament (plasttrådene en mater printeren med) finnes i en mengde plastvarianter. Mest brukt er PLA da det ikke produserer giftige gasser og er relativt enkelt å bruke. Selv bruker jeg mest ABS da denne tåler bedre å benyttes utendørs, men den krever i praksis en lukket printer og god varmekontroll både på printerhodet og byggeflaten som bør holde 100 til 110 grader. Hodet 230 til 250 grader. PLA liker seg best på en 60 graders plate og 190 graders hode. Printer litt TPU en elastisk plast med god slitestyrke, her er plate på 60 og hode på 230 grader for de jeg har kjøpt inn.

Noe som både PLA og TPU er plaget med er fuktighet i filament - rullene bør lagres tørt. Har laget meg bokser som jeg klarer å få ned til 20% relativ fuktighet. ABS trakker nesten ikke til seg fukt fra luften, men det skader ikke her heller å holde filamentet tørt.

Ferdige saker i stl format finner en på internet - Thingivers og Cult er et par populære siter for slike filer.

På grunn av gassene fra ABS printing bor min printer i et uthus og betjenes via lokalnett. Til dette har jeg en Raspberry Pi med octopi ved siden av printeren.

Holder i disse dager på med en større ombygging av printeren, en av stepper motorene skar seg og driveren ble også ødelagt. Ny motor og utbytting av driverene for alle stepper motorene gir noen nye funksjoner som krever ny firmware om jeg vil utnytte dette.

Vilken kunskap det finns i gruppen! Bara att suga i sig.

Verkar som att man måste göra ett val avseende ABS eller icke ABS, då inte alla skrivare klarar av detta. Och om man väljer en skrivare som klarar ABS så skall den vara kapslad om jag förstått det hela rätt.

Det er luft i bevegelse som kan kjøle ABS ukontrollert som lager problemene, min digre åpne printer fikk en hette over seg. Problemet er at elektronikken trenger kjøling og på min så er elektronikken under printplaten. Hetten eller huset jeg laget står på ben så det er fri luftgjennomgang for elektronikken. Rommet over platen kommer ganske raskt opp i over 60 grader og det reduserer faren for warping. Uten hetten så bøyer det en printer seg (warps) til det løsner fra platen. Skal en printe innedørs så bør en sørge for å fjerne gassene fra ABS - de er helseskadlige. Det finnes printere bygget spesiellt for dette med aktive filter, men en kommer da fort opp i pris. Snillere plast sorter som PLA og PET kan printes åpent og uten risiko.

En printer familie som skiller seg ut er Voron Design, men dette er ikke for første gangs brukere. En bygger selv sin Voron enten fra deler en samler sammen fra forskjellige steder eller med dele sett. Byggetid mer enn 30 timer. Et komplett sett deler koster fort godt over 10 000 kroner.

En ny printer som kommer i løpet av kort tid er Prusa XL, Koster ferdig omlag som for en Voron - tror den blir et bra alternativ i toppen av privatmarkedet / lavere bedrifts printere.

Ja du Knut... där punkterad du mina drömmar om en sån printer,! Jag tänkte att det mer som en praktisk grej där man kunde slänga i lite plastsopor och metallburkar. Sen laddade man ner färdiga filer från internet..och så lät man printern stå och mala på en stund....och ut kom en exakt kopia.....
Jag funderade på att t ex köra fram en Rolexklocka eller kanske en kopia av sig själv...dvs maskinen gjorde en kopia av sig själv.... så kunde jag ju sen skänka en till nån tekniskt intresserad...tja kanske Kjell skulle kunna få den ursprungliga...o så kunde ju han i sin tur skriva ut en ny....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen