Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Jag öppnar flaskans kran knappt ett varv. Jag tror/hoppas att det i en akut situation är naturligt att stänga medurs, det är ju lika på vattenkranar så det sitter nog i ryggmärgen efter alla år.Bytte flaska häromdagen och började fundera på gaskranen.
Jag har kranen helt öppen för om jag måste stänga i panik så kan jag inte vrida åt fel håll.
Men hur ska man egentligen ha och hur gör ni?
Det kan jag svara på.Varför skulle behovet vara annorlunda
med ett mera lätt-flyktigt medium som gas?
Maxkapaciteten hos vanligt förekommande regulatorer i husbilar anges till 1,5 kg/h. Intuitivt tror jag att flaskventilen släpper igenom denna mängd vid en betydligt mindre öppning än 100% och att det räcker att öppna mindre än så. Det är nog inte husbilars maximala behov som är dimensionerade för flaskans ventilstorlek, utan andra tillämpningar.Det kan jag svara på.
Om man inte öppnar kranen helt kan det hända att gasflödet ur kranen inte räcker till förbrukarna.
Jag har själv upplevt detta med vår gasolgrill.
Detta fenomen märker man inte om man inte kan se lågan och göra en bedömning.
Med gasolvärmen på full fart (3-5 kW) och kylskåpet på gas kanske lite matlagning på spisen, då kan jag garantera att gasolkranen behöver vara helt öppen för att angiven effekt skall uppnås.
På ett filosofiskt plan kan man undra varför en kran som endast används för gasol skulle konstrueras för ett maxflöde som aldrig behövs........
Jag har jobbat med ventiler i >40år, exakt så ställer man en öppen rattventilJag öppnar gasolkranen max till det tar stopp, stänger därefter ett kvarts varv.
Hej. Det trodde jag att dom flesta hade reda på för när man köpte gastub fick jag med instruktioner om handhavande av tuber av olika slag.Jag har jobbat med ventiler i >40år, exakt så ställer man en öppen rattventil![]()
Hej. Tyskland får slangar och regulator inte vara mer en 10 år har jag hört.När man åker färja ska man på Finnlines stänga kranen och klistra fast en dekal om gasol över luckan. Kan väl inte vara så jobbigt att öppna och stänga som man ska men jag gjorde fel innan jag läste instruktionen bytte även regulator de är billiga men köp en riktig på gasolfyllarna inte biltema eller annat typiskt kina. Fick problem med en regulator spansk och kina att gjutningen vid slangen var så dålig att jag fick karva en lång stund innan jag kunde få tätt mot slangen. Och då undrar man om den är så dålig utanpå hur den ser ut inuti? Man brukar ju ha 30 Mbar
och frågan är om man får det från en billig regulator än från ett känt märke.
Kylskåpen är ju känsliga eftersom lågan är väldigt liten och munstycket väldigt smalt. Man kan ju passa på att byta gummislangen också och där finns flera kvaliteer. Kinaslang är dålig blir det fel på regulatorn så att det kommer fullt tryck så kan den sprängas. Använd aldrig gas som inte är propan, man glömmer lätt vad man har och så kommer man in i kylan och gasen inte blir gas längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera