• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Geologi

Jokin

Välkänd medlem
Medlem
Jag har en lite udda hobby som jag kan kombinera med mitt husbilsåkande. Då jag är pensionär sedan en tid och min sambo jobbar fortfarande, så får jag en massa tid över att göra saker på egen hand.

Det här kommer nog inte bli en "monstertråd" men jag tycker det är intressant att gå omkring i naturen och studera bergsformationer, konstatera bergarter och identifiera mineraler. Många som håller på med detta är fixerade av att hitta vackra och gärna värdefulla kristaller och även guld och andra värdefulla metaller. Dock inte jag, då jag är mest fascinerad av bergens uppbyggnad och dess ålder. Detta ger en svindlande insikt i människans litenhet i universum.

Så jag åker alltså runt på olika intressanta ställen, studerar naturen, undersöker berghällar och tar med mig lite stenprover om jag hittar något särskilt. Platser som kan uppvisa intressanta bergsformationer kan man hitta främst i kustnära områden där vågor har sköljt hällarna rena, i bergsstup, i stenbrott, gruvor men även frilagda klippor efter vägbyggen.

Favoritområden är Skåne med gamla rester av vulkaner i form av basalt och stenbrott av diabas. Här finns även områden med förekomst av fossil, som ju även finns på Öland. Hemma i Dalarna och Bergslagen finns många gamla gruvområden och stenbrott, bland annat i Mångsbodarna och Älvdalen. Och så finns här siljansringen. Höga kusten består av många intressanta bergsformationer, här och i hela Sverige kan man dessutom hitta massor av intressanta naturobjekt som formats av inlandsisen. Många av dessa sevärdheter kan ofta nås från parkeringar där husbilen kan lämnas en stund.

Kan mycket väl förstå ditt intresse. Flyttade 1984 från Skånes slätt ut på en stor stenbumling utanför Göteborg, nämligen ön Hönö. Att gå ut i ”berga” som man säger här ute är väldigt rogivande och fascinerande. Nu vet jag inget om bergsorterna men att se formationerna är imponerande som naturen har skapat. Vi har en formation som man helt utan fantasi kan se att det är ett lejon. Riktigt magiskt att sitta på land och titta ut över havet och se siluetterna av ett lejon som guppar i vattnet.

Jeg kan ingenting om stein og geologi, men skal du se ett spektakulært syn så dra helt nord i Norge, ut på Varangerhalvøya, rett før du kjører ned i tunnelen til Vardø så svinger du til venstre og ut mot Hamningberg. Der vil du se att fjellet har reist seg i ca 45 graders vinkel og fjellknausene står som skiferskiver langs veien.
En annenplass er Mo i Rana med diverse grotter og Marmorslottet, ca 80% av marmoren i Norge er i Nordland fylke. Marmorslottet er best å se i slutten av august/september, da er snøsmeltingen over og det er lav vannstand i elva.

Som tips måste du åka till Kinnekulle. jag är ingen expert, har inte heller det som intresse, Men nånstans har jag läst att "uppbyggnaden" berget där är likadant som nåt som finns i Canada
Ja verkligen, Kinnekulle och de andra västgötiska platåbergen har besökt många gånger och finner de verkligen intressanta. De är unika på det viset att för några hundra år sedan så läckte det ut magna från underjorden och bildade en hård skorpa av diabas, vilket i sin tur skyddade de underliggande lagren från erosion i form av bland annat hyvlande inlandsis. Ca 3 km tjocka bergslager har så försvunnit.

Jeg kan ingenting om stein og geologi, men skal du se ett spektakulært syn så dra helt nord i Norge, ut på Varangerhalvøya, rett før du kjører ned i tunnelen til Vardø så svinger du til venstre og ut mot Hamningberg. Der vil du se att fjellet har reist seg i ca 45 graders vinkel og fjellknausene står som skiferskiver langs veien.
En annenplass er Mo i Rana med diverse grotter og Marmorslottet, ca 80% av marmoren i Norge er i Nordland fylke. Marmorslottet er best å se i slutten av august/september, da er snøsmeltingen over og det er lav vannstand i elva.
Tack för tipsen! I nordnorge har jag mycket kvar att besöka. Ett kort besök på Lofoten är det enda besöket hittills.

Skal du til Marmorslottet så gjør ett søk på: Visit Helgeland. NB! Det står att du skal ta av deg skoene pga. slitasje på den myke marmoren, så husk å ta med tykke ullsokker for å gå i på marmoren. Dette er masse skulpturer laget av elven gjennom mange tusen år.

Senast ändrad:
Vägen till Hamningberg är nåt alldeles extra, spektakulär minst sagt. Vägen är smal, riktigt smal, möter andra bilar gör man på mötesplatser. Hela Varangerhalvön är speciell, istället för turistfällan nordkap, rekommenderas Slettnes fyr som är världens nordligaste fyr på fastlandet. Geologi finns det gott om i nordnorge.

Kan även tipsa om att vi har en kille här i Falköping som är mycket påläst om geologi. Han har tagit över ett gammalt hus i Falköping. Ligger i anslutning till vårt fina museum. Verksamheten startar upp i vår om jag inte läst fel. Hälsningar Göran Hellman

En gång körde vi på ett par tusen meters höjd i Mexico, när vägen passerade i en genomskärning, då berättade geologen i sällskapet att det vi såg i genomskärningen var avtryck från havsvågor. På ett par tusen meters höjd. Då får man perspektiv 🤓

Jag har en tid varit lite nyfiken på geologi men inte gjort något åt saken ännu. Kanske någon har tips på bra nybörjarlitteratur, typ "Geologi för Dummies?"
Här finns lite att se på:
Sen tycker jag att resterna efter de skånska vulkanerna är intressanta.

Jag har en tid varit lite nyfiken på geologi men inte gjort något åt saken ännu. Kanske någon har tips på bra nybörjarlitteratur, typ "Geologi för Dummies?"
"Geologi för Dummies" finns tyvärr inte, men väl "Geology for Dummies" upptäckte jag när jag kollade på olika sidor på nätet. Den är alltså en bok på engelska av Alicia Spooner och finns att köpa på bland annat Bokus. Jag har dock inte läst den och kan därför inte recensera den.

Det finns mycket litteratur om geologi, men mest på just engelska. En av de första böckerna jag läste om geologi är "Vad är det för sten eller mineral" skriven av Tom Jackson. Den lilla häftade boken är skriven för de lite yngre läsarna, vilket passade mig bra när mitt intresse väcktes, och finns också med på Bokus, men är satt på "bevakning" och finns tydligen inte att köpa just nu.

Den bok som jag har fattat tycke för mest är "Sveriges berggrund, en geologisk skapelseberättelse" skriven av Sven Åke Larsson och Eva-Lena Tullberg som också finns att köpa på Bokus. Den är skriven för lekmän och således lättläst. Den beskriver Sveriges berggrunds historia och lämnar förslag på platser, "smultronställen", att besöka för att man på egen hand ska se exempel på vad de berättar om. Jag kan alltså starkt rekommendera den.

Den senaste aktuella boken i kategorin är "Nyfiken på geologi" av Anders Rapp och finns att köpa hos många bokhandlare. Den vänder sig till den breda allmänheten och lämnar tips på 150 platser att besöka för att uppleva naturen ur geologisk, men även ur andra perspektiv. Den kan också rekommenderas.

Tack för de bra boktipsen, jag börjar med att att köpa någon av dessa. Kanske en av de svenska, tror det kan vara en fördel att bekanta sig med den svenska terminologin först.

(Eller som någon sa: varför använda alla dessa konstiga utländska ord när det finns adekvat inhemsk nomenklatur 😀)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen