• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hantera en ”social” granne på en camping, problemlösning sökes

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Vi gillar våra grannar, mycket trevliga människor i övrigt men också mycket sociala. Deras grej är att sitta i förtältet utanför den stora året-runt husvagnen där dom ofta får besök när som helst på dagen/eftermiddagen och kvällen. Samtalen (minst 4 personer) kan pågå till 24:00 bara några meter från vårt sovrum. Enligt grannen är det helt OK att ”umgås” när han vill och att träffa sina vänner fram till 24:00. Problemet för oss är att deras röster går rakt in i sovrummet hos oss vilket jag påtalade om och bad att dom kanske ska sitta i husvagnen. Då tog det fan i brasan…

Min fråga är: vad gör man (jag)? Jag har försökt att ta upp ämnet med grannen på ett vänligt sätt utan att bråka eller hota, men känner god lust att sätta på bilradio från 08:00-24:00… Marianne tyckte det vara riktigt korkat och helt oacceptabel vilket egentligen inte är min grej heller, bara ett sätt att ”ge igen” så ”dom” förstår hur det kan låta… Jag har ett ess i ärmen med några isolerskivor som jag skulle kunna sätta över fönsterluckan, men det skulle samtidigt skicka signaler om att nu är det OK med ”plattan i mattan” för snack till småtimmarna.

Vad säger klubbens/forumets experter?

Som notorisk läktar-expert håller jag med den bättre halvan.
Inte ge igen med samma mynt.
Därför då finns det genast dubbelt så många stollar/egoister på plats.

När kvarterets skator firar det varma vädret med sitt skrän,
och jag firar samma väder med öppet sovrumsfönster,
ja då inträder samma ljud-problematik här på gatan.

Jag möter det med mjuka, gula, formbara skum-öronproppar.
Helt diskreta när dom antagit örats inre form mha kroppsvärmen.
Jag sover mestadels på sidan och har ändå inte ont av de propparna.
Vill inte göra reklam men kan hinta att namnet
börjar på BIL och det slutar på SOM.

Sen tjatar jag på min kompis som har både licens och finkalibriga vapen.
Men han bara hänvisar till regelverk och tättbebyggt, stadsplanerat område.
Jag antar att samma villkor gäller på Spanska campingar... :)

Jag tror mest på öppna och ärliga samtal, man mot man, för att hitta en gemensam lösning. Vi ”tuppar” vill gärna mäta våra krafter, men det stadiet har jag passerat för länge sen så när diplomati inte räcker längre, då ber jag om hjälp. Det löser sig säkert, vi är bara människor, problemet kan vara att det finns ytterligare en parameter, vi har en fredag, sen kommer en lördag och sen är problemet antingen löst, eller blivit bara värre.

Fortsättning följer…

Nej, det går inte Kjell, dom har mycket större till yta men vi betalar lika ändå. Det är inte fullt heller, grannen kan säkert få en annan ”trevlig” plats, frågan handlar mest om att lösa problemet tillsammans här och nu. Inte säkert det blir bättre med en annan granne? Vi erbjuder och begär lugn och ro på sena kvällar och nätter och följer gärna campingens reglemente.

Ni kan ju försöka förskjuta er dygnsrytm, ifall det nu är ok med "buller" fram till att 24:00 i Spanien, ni har väl 52 veckors semester.

Jag lever själv med detta "problem" då jag arbetar skift sen 40-år tillbaka, öronproppar, heltäckande hörlurar m.m. samt ha mobilen på ljudlöst har hjälpt mej som nattarbetare att få sova på dagarna.

Vissa förstår inte problemet innan dom själva blir utsatta!

Ladda ner en decibelmätaren till telefonen, öppna fönstret och läs av vad den utger för resultat när dom sitter och flamsar och notera resultatet men även från vilket avstånd det är till flamsbordet.

När det är deras kväll för att sova tar du fram bergsprängaren, spelar upp ett finskt debattprogram och vrider upp volymen samtidigt mäter du med decibelmätare från samma avstånd så det blir ett rättvist oljud till dom. Sen går du in och sover med hörselproppar men glöm inte att ställa en timer så inte det finska debattprogrammet håller på hela natten.

Fast det enklaste är att åka därifrån;)

Man kan också välja den tysta varianten när dom får flamsbesök, bara vindriktningen är rätt så kan man anfalla genom att öppna ett par burkar svensk dynamit, surströmming!

Dock så kan inte jag använda den varianten eftersom jag skulle kaskadspy,,,,,, ner i en hink i bästa fall. :cry:

Vad finns för regler på campingen?
Grannen påstår att han fått lov att ha ”gäster”, dvs hålla på med sin ”sammankomst” (fest) till 24:00 vilket jag ifrågasatte. Att ha ett ”sällskapsrum” utanför mitt sovrum till mitten av natten, det komme ALDRIG på frågan. Det finns redan campingens egna sällskapslokaler, eller att grannen håller sig inom sin husvagn, men aldrig 5-6 meter utanför mitt sovrum.
Väntar just nu på svar från campingen.

Enda sedan första natten på Tantolunden i Sthlm (med fullt ös på Bromma inflygningen, alla tåg samt mc snubbarna på Ringvägen) har öronproppar varit standardutrustning på min sida.

Får vi vara nyfikna på var ni står? Vi är på Santa Clara camping (old school, men mkt lugnt fast massor med hundar o katter) i Altea några dagar till, sedan vidare söderut. Vi kommer garanterat att vilja vara härikring fler ggr, har vänner med hus i Altea La Vella.

Vi är på La Colina i Albir och kommer aldrig att acceptera öronproppar eller att inte kunna sova på kvällar o nätter. I så fall är något mycket fel om ”sociala människor” som vill festa till småtimmarna ska få göra detta fritt. Näää, det får bli någon annanstans där detta accepteras av båda parter. Varför ska någons livsstil sätta sig över någon annans?

Det där är inte kul att råka ut för. Hoppas Campingen sätter stopp eller hänvisar dem till sällskapsrummen.

Vi var en gång på en camping och våra grannar var en stor spansk familj. Barnen lekte högljudda fram till kl 04.00. Puhh, som tur var blev det bara en natt, vi åkte nästa morgon (trötta).

Som jag ser det har ni några olika alternativ

- lyckas tala grannarna tillrätta - vilket troligen är utsiktslöst med den typen av grannar som bara tar hänsyn till sitt eget välbefinnande
- få campingvärden att ge grannarna en reprimand och se till att de följer campingens regler - kan lyckas, men då borde det redan ha skett
- spela er favoritmusik på samma ljudnivå som de ”pratar” - kan störa grannarna så pass mycket att de har svårt att konversera och drar sig inomhus
- byta plats - verkar enklast även om ni inte får ”rätt”.

Varför pina sig när man inte behöver?

Vi är på La Colina i Albir och kommer aldrig att acceptera öronproppar eller att inte kunna sova på kvällar o nätter. I så fall är något mycket fel om ”sociala människor” som vill festa till småtimmarna ska få göra detta fritt. Näää, det får bli någon annanstans där detta accepteras av båda parter. Varför ska någons livsstil sätta sig över någon annans?
Hej. De har väl hänt några gånger under åren att man blivit ordentligt stöd på nätterna men när man har husbilen så påtalar man det för ställplats värden och sen sätter man sig i husbilen och åker för det är inte längre därifrån en de va dit så lycka till med din lösning.
Mvh Lasse

Hej. De har väl hänt några gånger under åren att man blivit ordentligt stöd på nätterna men när man har husbilen så påtalar man det för ställplats värden och sen sätter man sig i husbilen och åker för det är inte längre därifrån en de va dit så lycka till med din lösning.
Mvh Lasse
Tack Lasse, det värmde! Väntar på besked från ägaren, kan ta lite tid.
En sak är säker och det är att vi byter inte plats med svansen mellan benen efter snart 7 år här. Det handlar mycket om respekt, den ska visas och man ska kunna kommunicera fram en gemensam lösning, annars är det ”översitteri” och det ska man inte finna sig i. Nu är det lugnt i alla fall, troligen för att jag uppträdde sansat men bestämt.

Rätt logik och förfarande Henrikss, det är bara det att efter så många år här så har även vi våra vänner och invanda rutiner som dock inte stör någon.
Det senaste är att gannen har hotat mig med att ”tala” med Marianne och campingägaren som ”tillåter” deras tält-sammankomster till 24:00. Får se vad det blir av det!

Vi (frugan & jag) är i alla fall överens om att senast kl 22:00 ska vi ha möjlighet att sova. Vill grannen fortsätta, då får den göra det inne i den stora husvagnen i så fall.

Idag gick både Marianne & jag förbi våra grannar och bad om ett gemensamt samtal. Jodå, detta var mycket bra ”luftrensning” där man fick höra ”den andres” åsikter och argumentationer. Jag kan inte gå in på smådetaljer men huvudsaken är att vi har rett ut flera detaljer och har ”lugnet” kvar, att alla är medvetna om varandras behov och att vi gör ett nytt försök som grannar, annars särar vi på oss (dom flyttar).

Det jag lärde mig av det här äventyret, som jag/vi ALDRIG varit med om tidigare, är följande:
- Mycket bra att direkt dagen efter ”beklaga” över mina/våra problem. Färskt och förankrat!
- Grannens första reaktion gjorde att det inte gick att prata med. ”Dagen efter” var han betydligt lugnare.
- Hans frus närvaro fick honom troligen att ”sansa” sig och att även lyssna på min fru. Bra att ha en fru. ; )

Nästa steg:
Nu återstår en prövoperiod där vi blivit lovade att inga nya ”seanser” är på ”g” förrän i slutet av januari! Jag däremot har ”lovat” att testa utanpåliggande ljudisolering med ljudplattor som man har i inspelningsstudior. Dessa har jag redan tagit med mig hemifrån efter förra säsongens erfarenheter. Detta var mitt ”ess” i ärmen som jag inte har nämnt tidigare. Nu är det bara att göra en bra upphängning av ljudisoleringen och invänta nästa ”tsunami”. Återkommer…

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen