• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skärpedjup

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Dagens mobilkameror är helt fantastiska. Bilderna blir klara och med fin färgmättnad. Som fotonörd är det dock en begränsning att man inte kan påverka skärpedjupet. Det är säkert många som inte överhuvudtaget reagerar på detta, men låt mig visa ett exempel.

Här är originalbilden fotograferad med en iPhone 12. Klar och fin med skärpa över hela bilden.
2112 Blandat 030.jpg

På denna bild har jag fuskat och gjort en mask på bakgrunden och gjort den suddig, allt för att lyfta fram motivet. Ser lite konstigt ut men det är bara för att visa effekten.
2112 Blandat 030 oskärpa.jpg

Här är en bild som då är fotograferad med minsta bländare och man får då en härlig mjuk bakgrund, kallas även för bokeh.
2110 Blandat 044.jpg

När man fotograferar i macro blir skärpedjupet väldigt kort och det kan bli väldigt häftiga effekter, här är ett exempel på en sådan bild.
2101 Testbilder 003.jpg

Kanske det väcker någons intresse för att experimentera och gå vidare med sitt fotointresse.

Jo kortere brennvidde linsen har jo dårligere dybde. I gamle 135 film verdenen var 100 mm en suveren brennvidde for portretter, nesten ren bokeh bakgrunn. I student foto verdenen ble 28 mm omtalt som festobjektiv da en kunne bare gjøre point and shoot og bildene ble akseptable.

Själv retar jag mej bara på allt som är suddigt påminner mej bara om att ta av läsglasögonen. Har samsung s21ultra och där blir det nästan aldrig suddigt, det ser ut som man ser själv utan glasögon och hyfsad syn. Man använder ju flera kameror och bearbetar resultaten.
Jag tror att man bara vänjt sej vid att bilder blir suddiga i bakgrunden eftersom det med gammal teknik inte gått att göra mycket åt. Men jag tar ju inga konstnärliga bilder men skönt att glömma skärpedjupet och fibbla med inställningar för att öka skärpedjupet.
Med det följer ju att fokus inte blir så känsligt längre eftersom det är fokus över nästan hela bilden.

Strengt tatt er dybdeskarphet en funksjon av brennvidde og blenderåpning sammen med størrelse på sensor og avstand. Det hele blir lett forvirrende når en bruker sensorer på noen få mm og tilsvarende brennvidde - blenderåpningen blir da fort stor og det skarpeste området blir dypt. At en kan jukse frem bokeh i digital etterbehandling er akseptabelt for veldig mange

Jag har tittat en del på youtube när de testar kameror och mobilkameror. Bla. testade man samsung s21ultra mot en riktig systemkamera och i ett antal fall tyckte man att samsung var bättre och med tanke på den enorma priskillnaden är det anmärkningsvärt.
Det man klagade på var att den var lite för skarp och att skärpedjupet var så stort att det inte lyfte fram motivet.
Gick och köpte en 2axlig ganska billig gimbal stablisator tyvärr så är den svår att hantera eftersom man behöver komma åt strömbrytaren vilket man inte kan eftersom fästet täcker den. Är ju ganska bra inbyggd stabilisator men det blir ju en lugnare film men jag tänker mest använda den för foto och man kan ju förlänga den så man kan ta bilder från ett annat håll. Lite obekvämt dock att vara tvungen att ta bort plånbokskalet för att kunna montera den. Men det är klart att man märker att alla bilder är processade men det brukar jag ofta göra i efterbehandlingsprogram nu slipper man det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen