• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad gör du med dina gamla diabilder

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem

Tanken föddes​

Förmodar att jag inte är ensam om att ha en massa diabilder liggande i någon låda. Mina första foto plåtades 1966, alltså för 56 år sen och mycket har hänt sen dess inom fotovärlden. När jag äntligen fick tummen ur och började tänka på att digitalisera mina bilder upptäckte jag att det här skulle jag gjort för länge sedan. Tyvärr, även om dom har förvarats väl, så var det många bilder som tappat sin färg. I mina uträkningar har jag utgått från att man har 1.000 bilder att digitalisera.

Metod 1​

Enklast och bekvämast är nog att lämna in sina diabilder till något företag, men det kostar. För bara inscanning kostar det ca: 5:-. Vill man ha en högre kvalitet och färgjustering kan det kosta upp till 10:-/bild. Därtill kommer det en kostnad på 100:- för att få dom levererade på CD. Kostnaden blir mellan 5-10.000 kronor

Metod 2​

Att köpa en diascanner får man punga ut med mellan 5-8.000:- beroende på kvalitet och finnesser. Eftersom det blir ett engångsjobb finns ju möjligheten att man kan sälja den vidare på Blocket efter användandet. Troligt är att man får tillbaka hälften vilket innebär att kostnaden ligger på ca: 3.000:-.

Metod 3​

Snålvarianten är vilken jag då använt på dom nästan 2.000 bilder som jag digitaliserat är ett ljusbord. Kostnaden är ca: 600:- och då får man ett bra ljusbord med rätt färgtemperatur. Det finns billigare varianter men då med lite sämre kvalitet. Denna metod förutsätter att du naturligtvis har en digital kamera och gärna ett macro optik. Naturligtvis behöver du även ett stativ att fästa kameran på. Så med denna metod blir kostnaden ca: 600:-

Här en bild på hur mitt lilla ljusbord ser ut där jag skurit ut i svart papp för plats för diat.
IMG_1677.jpg

Så ser det hela ut.
Skärmavbild 2022-01-11 kl. 19.34.18.png

Det finns såna här manicker också. https://www.scandinavianphoto.se/sok?q=diaduplikator
Det sägs att de fungerar hyfsat. Har inte provat själv.
För egen del körde jag allt i en diascanner (Nikon) för mååååånga år sedan så de finns på min NAS nu. Tyvärr in godtycklig ordning så jag har ibalnd "noll koll" på när de togs. Får gissa utifrån motivet. Nu går jag i valet och kvalet om hur jag skall göra med alla s/v negativ jag har. En hel del negativ färgfilm har heller inte blivit skannat. Nikon-burken klarade av att göra bilderna positiva men den burken går det inte att få drivrutiner till, till dagens operativsystem. Så burken har blivit skrotad. :(

Janne jag har kört över en massa dia bilder Kvaliteten är såklart inte bra varken skärpa eller färg. Gjort detta med en billig utrustning Så min fråga är kan bilderna bli bättre med en annan utrustning?

Bilagor

• dia.jpg
    dia.jpg
    259,5 KB · Visningar: 14
Har benyttet både en tidlig diascanner, en av dagens billige usb scannere og en flatbed scanner med dia og film gjennomlysning. Flatbed scanner med høy oppløsning er den raskeste da den gjør unna flere dia eller en hel stripe film på en gang. Problemet er drivrutiner som for min stoppet på windows-xp. USB scanneren jeg testet manglet litt på kvalitet siden, og var omtrent like bra som min veldig tidlige Minolta scanner. Hos andre har jeg sett bra resultat fra en Nikon scanner.

Som Janne påpeker bakgrunnslyset er veldig viktig, der er Canon flatbed god, og 7200 dpi holder for ASA400 film - kornene i emulsjonen begynner å komme frem. Ectachrome ASA1200 bilder har da veldig tydelige korn på digital bildet - der gir 3600 dpi like bra bilder. Det er kun på RAW scann at en ser korn - jpeg glatter ut uansett.

Janne jag har kört över en massa dia bilder Kvaliteten är såklart inte bra varken skärpa eller färg. Gjort detta med en billig utrustning Så min fråga är kan bilderna bli bättre med en annan utrustning?
Det är svårt och säga när man inte sett diat. Tog mig friheten att göra lite justeringar, det är typiskt att gamla dior blir lite cyan/magenta stick.
diaJanne.jpg

Som vanligt var jag lite oklar men jag har scannat mina dia vi en billig Claes Olsson scanner Ser redan att du kan göra den lite bättre.
Men hur rar kan den bli med en 5-1oooo kr läsare Är det värt det?

Men hur rar kan den bli med en 5-1oooo kr läsare Är det värt det?
En svår fråga, mycket handlar om hur stora krav man har. Generellt kan man säga att man får vad man betalar för, som i detta fallet handlar det om upplösning och optik. Därför föredrar jag att man "scannar" genom att fotografera av sina dior. Lite bökigare men med ett bättre resultat. Ska kanske tillägga att jag är nog lite yrkesskadad eftersom jag jobbat som grafiker i hela mitt liv.

Vad du än väljer rekommenderar jag dig att du införskaffar något redigeringsprogram för att justera färgerna. Det var det enda jag gjorde på din bild. Själv använder jag Lightroom eller Photoshop, men det finns många andra program som är helt gratis.

Har skannat in ett tusental negativ som var mellan 30 till 50 år gamla. Det var mycket färgförändringar som störde.
Använde en Android platta och ljusbordsapp som ljusbord och fotograferade med en Nikon.
Bildbehandling i Photoshop som kunde eliminera de flesta problemen.
Redigera bilder kan ju ta hur lång tid som helst så det blir ett urval man satsar på.

Jag lånade en kollegas Epson flatbäddsscanner i prisklassen 2500. Gav helt OK resultat. Viss efterbehandling gjordes med Gimp på de sämsta bilderna men ofta räckte de korrigeringar som kunde göras direkt i scannermjukvaran.

Jag hade stor nytta av tips jag hittade på nätet, tror det var på adressen howtoscan.ca

Senast ändrad:
Kjøpte en Qpix dia og film skanner og gravde frem litt av det vi ikke tidligere har scannet. Denne lille boksen som kostet oss AU$ 84 gjør bedre jobb enn de eldre jeg har brukt noe. Har og funnet en løsning for å kunne bruke igjen min gamle Canoscan 8600F - programmet VueScan som finnes på Windows, Linux og Mac ser ut til å kjøre scanneren like bra som Canon sin egen programvare (som de ikke har for nyere OS). Har prøvkjørt denne kombinasjonen på et par gamle papirkopier - 2400 dpi og 64 RGBi farge og litt justering av fargen, godkjent.

Det fine med den billige Qpix er at den ikke har en masse ekstra logikk selv, programvare på Windows og Mac styrer det hele. Vesentlig raskere enn Vuescan/Canoscan som tidligere var raskeste løsningen for oss. Mine tidligere løsninger var tregere i bruk enn Canoscan.

Tittar nästan aldrig på dom det påminner mej om ett liv som delvis blev förstört utan min förskyllan. Så det gör ont som Lena Ph sjunger. Dem får väl dödsboet ta hand, inte många kvar eftersom min första fru eldade upp dom när jag var på jobbet i ett vansinnesanfall som kom att prägla resten av hennes liv.

Skannade in 6060 diabilder med flatbädd för några år sedan, bara att stålsätta sig och använda all ledig tid. Tog tre fyra månader. Men det är inte bara att skanna som tar tid, man måste även skriva till varje bild. Annars är det ingen mening alls. Men det blev bra, kunde skicka bilder till vänner och släkt som blev uppskattat, dom hade annars aldrig fått bilderna. Blev även en artikel i https://flyghistoria.org/allmant-om-sff/ som annars inte blivet av. Istället för att dra och slita i GP magasinen så söker jag i datorn, skitbra. Här är några exempel.
1649261258191.jpeg
1649261371488.jpeg
1649261406574.jpeg

Jag köpte en bra diascanner på rea för nog när 10år sedan.
Fick aldrig tillfälle att testa den innan en släkting lånade den för att digitalisera sitt bildarkiv.
För 9år sedan bad jag att få tillbaka den men då var han inte klar.
För 5år sedan ville jag verkligen ha den tillbaka.
Han tittade oförstående på mig och svarade -Vilken scanner, jag har väl aldrig lånat någon scanner...

Inget illa menat men som gammal grafiker är jag yrkesskadad och med en knapptryckning kan man få detta resultat. Det enda som gjorts är att ändra vitpunkten så blir det en helt annan bild och förmodligen är nog bilens färg mer rätt.
1649261406574.jpeg1649261406574ret.jpg

Jag har gjort prov med att rigga upp projektorn mot en högkvalitativ pärlduk och fotograferat av bilder. Riktigt bra resultat tycker jag, men man får en liten parallaxförskjutning då linserna har ett litet avstånd från varandra. Eftersom bilden på duken är så stor så märks det knappast och det går alltid att fixa i Photoshop o d.

Jag skannade in alla bilder i 1200dpi, kunde valt 4800dpi men då hade jag suttit där än. Viktigaste är att snabbt kunna hitta bilden, och kunna förmedla den. Man kan justera den i datorn, vill jag så finns alla diabilderna kvar i huset som kan skannas in i högsta upplösning. Jag har inte lagt tid på att justera bilder, det skulle man kanske lära sig.

Chevrolet med camper.jpg
Chevrolet med camper justerad.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen