• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varningssignal Spanien!

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem

Jag skulle köpa två puckar och sen köpa en bra dubbelhäftande tejp och montera den på puckarna. Om det sen händer något så drar man bort det andra tejpskyddet och sätter en puck på vindrutan och en puck på bakstammen.

Det står iofs i artikeln att tanken är att man inte ska behöva gå ut ur bilen, men vill jag ändå inte sitta kvar i en bil som står på vägrenen på en starkt trafikerad motorväg. Det är ju direkt dumdristigt.

Jo, fast Tyskland har redan krav på nödljus, dock av en enklare variant än vad Spanien kommer att kräva från 2026.

Och det är ju dumt om någon köper nödljus som sen bara gäller i Tyskland.
Om informationen i Kunskapsbiblioteket stämmer så gäller kravet i Tyskland bara bilar över 3,5 ton. Stämmer det ännu eller har något ändrats?

Om informationen i Kunskapsbiblioteket stämmer så gäller kravet i Tyskland bara bilar över 3,5 ton. Stämmer det ännu eller har något ändrats?

Bra förtydligande. Kravet i Tyskland gäller så vitt jag vet enbart bilar över 3,5 ton, precis som du skriver.

Sen är ju puckarna väldigt effektiva, framförallt i mörker, så jag kan tycka att det är en bra säkerhetspryl för alla att ha med sig.

Senast ändrad:
Tror ni inte att det är löst med hur de skall se ut, fungera osv mht att det är en standard " Den nya standarden är V-16-nödbelysning"?? Annars är det ju inte mycket till "Standard"

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Som du skriver Pålle är det säkert så. Men det kan ju vara en nationell "standard" på samma sätt som skyltarna vi hänger bak för utskjutande last, Italien har sin och Spanien sin och skall vi åka dit får vi snällt följa den standarden, vad vet jag. Har nu DTG bestämt och de saluförs i Spanien är det troligast det är det som gäller, gissar jag.

Då har Du glömt det med EU, det som är godkänt i t.e.x Sverige är också godkänt i Spanien.
Exempelvis därför Ni kan köra Tung lastbil i Spanien utan påföljd.
Lika med alla regler.

Då har Du glömt det med EU, det som är godkänt i t.e.x Sverige är också godkänt i Spanien.
Exempelvis därför Ni kan köra Tung lastbil i Spanien utan påföljd.
Lika med alla regler.
Tyvärr är det inte så enkelt.

Man måste skilja på sådant som överenskommits inom EU (direktiv, förordningar) och sådant som täcks av nationell lagstiftning.

Exempelvis är det i Sverige (och många andra länder) tillåtet att köra utan varningsskylt på husbilens cykelhållare, men i exempelvis Italien kräver nationell lagstiftning att sådan används.

Ett annat exempel: I Tyskland är det i vissa fall "fri fart" på motorväg, medan andra länders lagstiftning sätter andra gränser i respektive land.

Rätten att utnyttja "farfarsregler", som är många fler än den svenska möjligheten att köra "tung" husbil på B-behörighet, regleras i körkortsdirektivet.

Pålle

Köpte (jag tror 2 st.) på postkontoret i Spanien för 2 år sen, satte in batteriet och nå’n månad senare ville testa ett varningsljus. Då var batteriet helt tomt! In med nytt batteri med ny kontroll veckan efter, helt tomt igen! …och så ska det väl inte vara med ett varningsljus som snabbt ska fram i en nödsituation!!!
Det blev plaståtervinning!

Jag skulle köpa två puckar och sen köpa en bra dubbelhäftande tejp och montera den på puckarna. Om det sen händer något så drar man bort det andra tejpskyddet och sätter en puck på vindrutan och en puck på bakstammen.

Det står iofs i artikeln att tanken är att man inte ska behöva gå ut ur bilen, men vill jag ändå inte sitta kvar i en bil som står på vägrenen på en starkt trafikerad motorväg. Det är ju direkt dumdristigt.
Vi har plåtis (bara slänga ut varningsljus), men om vi hade plast-husbil då hade jag förklistrat en metall-platta på lämpliga ställen för att snabbt kunna sätta/fästa varningsljus med inbyggd magnetfot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen