• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Drönarfilmer

Ett litet tips till er som flyger wi-fi drönare.
Jag köpte en 12V router som körs som accesspunkt för drönarens wi-fi nätverk.
En fördel med detta är att omgivande nät inte stör i lika hög grad.
En annan fördel (men olaglig) är att drönaren kan köras på så stora avstånd att man inte ser den längre....

Jag har tänkt att lägga ut några filmer i kronologisk ordning, men innan dess en kortfilm med anknytning till den förra, filmade de mäktiga salthögarna i Santa Pola.

Ps en del filmer startar med lägre upplösning då får man ändra manuellt i inställningar (lilla kugghjulet i raden längst ner) till 1080 HD....

Senast ändrad:
Jag tycker det där med körkort är ganska larvigt, har ju varit modellflygare i 40år och drönaren är nog det enklaste jag flugit under den tiden. Jag har gjort som dej ofta gått upp på höjd och långsamt panorerat runt problemet är att det blir ett litet ryck i filmen som inte verkar uppstå när man flyger framåt.
Min drönare bor i USA eftersom där har man mycket mer sändareffekt utan router, den europeiska begränsningen känns farlig för man får upp varningar hela tiden.
Salta killar som jobbar där men man undrar om inte salthögarna och sjöarna bidrar till luftfuktigheten på något vis. Sen kan ju bilarna rosta bra mycket mer i området.

Senast ändrad:
Jag tycker det där med körkort är ganska larvigt, har ju varit modellflygare i 40år och drönaren är nog det enklaste jag flugit under den tiden. Jag har gjort som dej ofta gått upp på höjd och långsamt panorerat runt problemet är att det blir ett litet ryck i filmen som inte verkar uppstå när man flyger framåt.
Min drönare bor i USA eftersom där har man mycket mer sändareffekt utan router, den europeiska begränsningen känns farlig för man får upp varningar hela tiden.
Salta killar som jobbar där men man undrar om inte salthögarna och sjöarna bidrar till luftfuktigheten på något vis. Sen kan ju bilarna rosta bra mycket mer i området.
Hej, jag håller med dig, jag har själv kört radiostyrd helikopter med förbränningsmotor i slutet på 90 talet och då fick man verkligen koncentrera sig, aldrig släppa flyget utom synhåll !

När jag började med drönare 2013 så var maskinen inte så avancerad, men idag kan alla flyga med några få instruktioner!

Idag om man tappar kontrollen med en drönare så är det bara att släppa spakarna, så står den kvar i luften 😃.

Dessutom har man hjälp av gyro, monitor och GPS idag!!

Hälsningar Bosse

Idag om man tappar kontrollen med en drönare så är det bara att släppa spakarna, så står den kvar i luften 😃.
Nja, det stämmer ju om du kör en kameradrönare.
Gör samma sak med en fpv-maskin så är det den sista manövern du gör med den maskin. 😁

@bengtic När det gäller körkort, nej. Det är absolut inte larvigt. Inte är det ok att något kör ett annat fordon, ”bara för att dom alltid gjort så” Nu fick ju en hel del lastbilskort på det viset iofs, men det har vi väl insett att det inte är så bra 😁

Med tanke på alla dom tomtar man sett flyga precis var som hest. Städer, stränder, flygplatser osv så tycker jag det är bra att det finns ett körkort och tvingar in lite kunskap i den ignoranta massan.

Hoppas vi slipper fjärridentifiering för alla bara framöver, men risken är att iom att folk skiter i regelverket så drabbas vi som faktiskt följer det

Nja, det stämmer ju om du kör en kameradrönare.
Gör samma sak med en fpv-maskin så är det den sista manövern du gör med den maskin. 😁

@bengtic När det gäller körkort, nej. Det är absolut inte larvigt. Inte är det ok att något kör ett annat fordon, ”bara för att dom alltid gjort så” Nu fick ju en hel del lastbilskort på det viset iofs, men det har vi väl insett att det inte är så bra 😁

Med tanke på alla dom tomtar man sett flyga precis var som hest. Städer, stränder, flygplatser osv så tycker jag det är bra att det finns ett körkort och tvingar in lite kunskap i den ignoranta massan.

Hoppas vi slipper fjärridentifiering för alla bara framöver, men risken är att iom att folk skiter i regelverket så drabbas vi som faktiskt följer det
Hej, jag kör normalt aldrig i fpv läge...... tycker det är så skönt med kontrollen som man får med drönaren, fpv är kul om man vill "busflyga" lite, då det blir mera likt ett vanligt plan.... :)

När det gäller drönarkortet tycker jag att det är bra att kunna visa upp om man blir ifrågasatt..... för övrigt flyger jag bara där jag har tillstånd, t.ex. om jag vill flyga över en ställplats, då frågar jag alltid först markägaren / platsägaren....

Låter helt som en utmärkt ordning.

Jag har en ett par FPV och en liten tomtearmé med kameradrönare. Släpper jag kontrollen för en sekund på den värsta FPV:s så störtdyker den. Kör sällan med dom iofs, för jag är riktigt dålig på det..

Stänga av GPS:n på kameradrönarna kan man behöva göra ibland om man vill flyga på lite speciella ställen. Inuti byggnader osv. Kan ju vara en utmaning :)

När jag tittade på videon slås jag av att det på en ställplats finns både markiser och bord och stolar ute, Sen har jag lite svårt att förstå att så få har en solpanel på taket. Men jag har sett det betendet tidigare med påföljd att inte alla får plats. Men man förstår att de inte är medlemmar i iHusbil.

Det som är svårt med en drönare är ju att se läget i luften samma med en helikopter, men numera är det ju elektroniken som styr så var det inte förr och med en glödstiftsmotor som kunde stanna i luften blev det väldigt dyrt.
Att flyga en en snabb deltavinge med häftig motor var alltid en utmaning sen tyckte jag det var roligt att tävla med segelplan svårt att hitta uppåtvindar. Har en flygande vinge i garderoben autonom med kamera i nosen, den går att skicka ut på uppdrag flyger ganska fort och långt eftersom den drar mycket mindre batteri så mycket tid i luften. Köpte den till hyfsat pris har kostat 12000kr trorjag.

Dags för en ny film, denna gång från Eskilstunas centrala ställplats Strömholmen, den har varit varit avstängd ett par år, men är nu öppen igen ( se husbilsplatser ) filmen är från 2018 så det nya universitetet syns ej i denna film, men själva husbilsplatserna är desamma.

Det är lite intressant hur långt man kan komma från sändaren. Man kommer inte långt via wifi med den räckvidd vi har i europa, om man kan ställa in effekten som man har i usa får man betydligt längre avstånd. Ska man flyga väldigt långt bort så finns det utrustning som använder mobilnätet med 4g och då finns det egentligen bara räckvidden på drönare det handlar om. Sen finns det programvara man kan ladda i drönaren som går till korordinater så i de fallen handlar det mest om hur länge batteriet räcker. En drönare drar ganska mycket batteri har man ett flygplan med kamera som jag råkar ha men inte använt då handlar det om ganska många kilometer.
Det känns ju lite aktuellt med kriget just nu och det är ju samma teknik.
En drönare är ju autonom dvs den flyger helt själv med bara lite assistans så vädigt enkel att flyga men man måste ha ett körkort om den väger mer än 2 hg men för hobbybruk kan det räcka med en sån drönare för att ta både foton och filmer på ett enkelt sätt.
Det finns ju sådana som tävlar med kamera och googles men det är något helt annat än såna som är ute för att ta film och foton.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Tillbaka
Toppen